“Żadna myśl nie mieszka w twojej głowie za darmo. Każda z myśli, które posiadasz, jest albo inwestycją, albo kosztem. Albo popchnie cię w stronę szczęścia i sukcesu, albo oddali cię od niego. Albo cię wzmocni, albo cię osłabi. Dlatego musisz mądrze wybierać swoje myśli i przekonania. ”
-T. Harv Eker-

Przekonania są kluczem do zmiany. Wyznaczają naszą osobowość i charakter, determinują to, w co wierzymy i co robimy. Jakie mamy wartości, pasję a nawet zdolności lub ograniczenia. Cały nasz zestaw przekonań determinuje całe nasze życie.

To, kim jesteś i to co robisz, nie jest przypadkiem. To nic innego jak wynik całego posiadanego przez ciebie systemu przekonań- które dosyć często są nieświadome.
A przez to, że są nieświadome to można by rzec, że to one posiadają Ciebie- kierują i rządzą twoim życiem.

Czym są nasze przekonania?

Przekonania to nasze osobiste prawdy na różne tematy, między innymi dotyczące świata, praw natury, rzeczywistości, samego siebie, swoich możliwości, umiejętności i stanu zdrowia, innych ludzi, relacji jakie możemy tworzyć a także osiągnięć, które są możliwe i są do zrealizowania (lub nie).
Inaczej mówiąc, przekonanie to poczucie pewności na dany temat lub wiara w coś.

Jak powstają przekonania?

Na podstawie doświadczeń :
Poprzez doświadczenia, które się wielokrotnie powtarzały, lecz czasami wystarczyło jedno bardzo silnie emocjonalnie doświadczenie, aby powstało przekonanie
Doświadczenia związane ze sposobem wychowania i modelem rodziców a także środowiskiem rówieśniczym

Na podstawie informacji jakie uzyskujemy od innych:
Na własny temat, na temat świata i związane z różnymi aspektami życia

Na podstawie emocji i wyobrażeń:
Aby powstało przekonanie, często nie wystarczą tylko doświadczenia i informacje, lecz muszą się dodatkowo pojawić silne doznania emocjonalne

Człowiek, gdy się rodzi jest całkowicie wolny od przekonań i uprzedzeń, jest jak czysta biała kartka. I to te najmłodsze lata są najistotniejsze pod względem tworzenia się przekonań.

Przekonania mają także wpływ na emocje i zachowania:

Jeśli myślisz, że jesteś osobą towarzyską, to będziesz częściej poznawał nowych ludzi i z łatwością nawiązywał kontakty.
Jeżeli myślisz, że brak ci pewności siebie, to możesz czuć lęk w wielu sytuacjach, a ponadto być bardziej wycofany.
Jeśli wierzysz w to, że masz szczęście, to możesz często doświadczać przyjemnych sytuacji.
Jeśli wierzysz w to, że masz pecha, to możesz często doświadczać nieprzyjemnych sytuacji.

Przekonania działają na zasadzie samospełniającej się przepowiedni.

Błędne koło…
Załóżmy, że jesteś osobą bardzo się stresującą. Jedziesz na spotkanie kwalifikacyjne, z góry zakładając, że sobie nie poradzisz, bo tak strasznie się boisz, i że na pewno Cię nie przyjmą bo się nie nadajesz. Będąc na miejscu, “zjada” cię stres, a ty nie potrafisz dobrze zaprezentować własnej osoby, w efekcie odnosisz złe wrażenie na osobie rekrutującej i nie dostajesz się na stanowisko, o które się ubiegałeś.
Po całej sytuacji, potwierdzasz swoje przekonanie i wzmacniasz je jeszcze bardziej, utwierdzając się we własnym przekonaniu. I tak tworzy się błędne koło i twoje przekonanie się wzmacnia.

Jak odkryć własne przekonania?

Jeżeli chcemy iść do przodu i coś osiągnąć, musimy poznać nasze antyzamiary, czyli ograniczające nas przekonania.”
-Joe Vitale-

Aby je odkryć, zastanów się nad tym co myślisz o wszystkim co Cię otacza…Dosłownie!

4 KROKI DO ODKRYCIA I ZMIANY PRZEKONAŃ.

KROK 1 – Ćwiczenie:

Potrzebne Ci będą: Kartka, długopis i chwila zastanowienia.

Wypisz, na kartce wszystkie myśli, jakie masz na temat:
Siebie samego, rodziny, partnera, znajomych, ludzi, pracy, pasji, marzeń, hobby…
Wszystko co Ci przyjdzie na myśl, będzie bardzo pomocne.
Bądź ze sobą absolutnie szczery.

Na wypadek gdybyś nie wiedział jak zacząć, dam Ci kilka przykładów:

Pozytywne przekonania:
“Jestem towarzyską osobą”
“Ludzie mnie lubią”
“Ludzie lubią moje towarzystwo”
“Jestem uzdolniona”

Negatywne przekonania:
“Mam mało pewności siebie”,
“Nie cierpię swojej pracy”,
“Świat jest strasznym miejscem”,
“na świecie nie ma już porządnych kobiet/mężczyzn”
“Ludzie są fałszywi”,
“Politycy kłamią”,
“Blondynki są głupie”,
“Aby być bogatym trzeba oszukiwać”,
“Spełnianie marzeń, jest tylko dla wybranych”,
“Jestem do niczego”,
“Nie lubię siebie”

i tak dalej…

Gdy zdefiniujesz swoje przekonania, musisz się nad nimi zastanowić.
Czy one Ci służą i sprawiają, że czujesz się szczęśliwy?
Czy są przeszkodą do lepszej wersji ciebie i osiągania celów?
Czy potrafisz dzięki nim dokonywać zmian czy jest na odwrót?

KROK 2. ODKRYJ CO CI NIE SŁUŻY.

Przekonania, które nam nie służą są jak fałszywe kody, które trzeba zamienić na prawidłowe.
Gdy określisz te “kody” i odpowiesz sobie na te wszystkie pytania, to czas jest zdecydować nad, którymi chcesz zacząć pracować.
Zmień fałszywy kod, na nowy, lepszy i prawdziwy!
Na czym Ci zależy?
Jaki chciałbyś być?
Jak chciałbyś postrzegać ludzi, a jak świat, w którym żyjesz?

KROK 3. ZAMIEŃ NEGATYWNE NA POZYTYWNE

Kolejnym krokiem jest właśnie zamiana starego w nowe:
A mianowicie, teraz zapisujesz odwrotność twojego przekonania, które chcesz zmienić bo wiesz, że już Ci nie służy:
Ale ważnym jest, by nie zaprzeczać! Tylko tworzyć przekonania pozytywne.

Przykładowo:

“Ludzie mnie denerwują” na “Akceptuje ludzi, takimi jacy są”, “Ludzie są tacy jacy są, a ja skupiam się na sobie”
“Nie lubię siebie” na “Lubie siebie” a żeby brzmiało to jeszcze lepiej to… “Każdego dnia, zaczynam lubić siebie co raz bardziej”
“Jestem gruba” / “Jestem brzydka” na “Jestem taka jaka jestem i akceptuje siebie”
“Świat jest niesprawiedliwy” na “Świat jest taki jaki jest”
“Winni muszą ponieść karę” na “Przebaczam”
“Boję się, świat jest groźny” na “Ufam w dobro i miłość”
“Nie znoszę ludzi przemądrzałych i lepszych od siebie” na “Zajmuję się tym co jest ważne dla mnie, nie śledzę i nie oceniam tego co robią inni”
“Ludzie nie dorastają mi do pięt” na “każdy jest taki jaki jest i ma prawo taki być”
“To chyba nie dla mnie, jestem gorsza, jestem nieważna. ” – “Jestem ważna, Mam prawo zmieniać moje życie i mam prawo decydować o tym, jak ono będzie wyglądało”
“Nie mam prawa być szczęśliwa” na “Szukam szczęścia”
“Boję się cokolwiek zmieniać” na “Nareszcie zdobywam się na odwagę, żeby zrobić coś nowego”
“Boje się, że mi się nie uda” na “Myślę pozytywnie”
“Lepiej siedzieć cicho i klepać swoją biedę” na “Podejmuje decyzję i biorę odpowiedzialność za swoje życie”

KROK 4. OTWÓRZ SIĘ NA NOWE I ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z POZYTYWNYMI MYŚLAMI!

Kiedy wykonasz te 3 kroki, to powinno być Ci lżej.
Zdasz sobie sprawę, że większość problemów, których doświadczałeś, napędzały twoje nieaktualne przekonania.
Co najważniejsze, teraz chcesz je zmienić!
Każdego kolejnego dnia bierzesz pod lupę jedno nowe przekonanie i zaprzyjaźniasz się z nim!
Myślisz o nim, ustawiasz je sobie jako tapetę w telefonie, powtarzasz je na głos.
Postaraj zachowywać się, w sposób jakbyś już nabył nowe przekonanie.
I obserwuj, że wszystko zależy od Ciebie i od tego jakie masz podejście!

W przypadku gdy, te 4 kroki, to dla ciebie za mało.
To 5..i kolejnym krokiem będzie:
dodatkowa wiedza na ten temat,
mianowicie książki i poradniki z zakresu, który obejmuje twoje błędne przekonanie tzn.
Zakładając że, masz problem z samoakceptacją- czytaj książki i poradniki z tego zakresu, dzięki czemu będziesz mógł lepiej zapoznać się z przyczyną twojego problemu, możliwe, że poznasz historię kogoś kto także miał z tym problem i go przezwyciężył, poznasz techniki, które pozwolą Ci polubić samego Siebie.

Nasz umysł jest jak żyzna gleba, na której wyrośnie to, co zasiejesz!
Siej dobre i pozytywne myśli- tworząc tym samym nowe i pozytywne przekonania.

NAMASTE!