Na wstępie odpowiadając na tytułowe pytanie- czy to może być smaczne, bez wahania, odpowiem TAK.

Tak.
Smoothies jest smaczne.
Zdrowe.
Pożywne.
Jest prawdziwą bombą witaminową.

Jednak każdy początkujący, wie doskonale, że idealne smoothies robi się metodą prób i błędów!

smoothies warzywa i owoce

Smoothies Zielony, zwykły, owocowo-warzywny czy owocowy

Jakikolwiek by on nie był, to najczęściej budzi wiele emocji.
U miłośników zdrowego odżywiania- ekscytację, u początkujących lekkie zdezorientowanie. Natomiast u niezaznajomionych w temacie, czasem potrafi wzbudzić obrzydzenie i grymas na twarzy- no bo jak komuś może smakować koktajl w kolorze trawy?
😉

smaczne smoothies

Czy połączenie zieleniny i owoców może być smaczne?

Jeżeli poczytamy troszkę w tym temacie i poszperamy w internecie oraz oczywiście poeksperymentujemy, to na pewno, będziemy potrafili połączyć owoce i warzywa w taki sposób, by były dla nas smacznie zmiksowane.

Często w praktyce, początki bywają różne.
Jednak z własnego doświadczenia uważam, że nie warto się zniechęcać i zaprzestawać miksowania po pierwszym lub drugim razie.

green smoothies

O czym warto pamiętać przygotowując smoothies? Czyli porady, które poznałam na początku miksowania.

Po pierwsze: Proporcje.

Uważam, że smak jest bardzo istotny.
Jaką przyjemnością byłoby picie koktajlu jeżeli musielibyśmy się do niego zmuszać?
Pomocną jest zasada 60/40 – czyli 60% owoców i 40% warzyw.
Czyli najprościej mówiąc, jeżeli miksujemy owoce i warzywa w jednym smoothies, to dla zbalansowania smaku lepiej jest dodawać owoce w większej ilości niż warzywa.
Jednak wolna ręka jeśli ktoś woli wytrawne koktajle!

Po drugie: Konsystencja.

Myślę, że najrozsądniejszym byłoby, wybranie opcji po środku- nie za gęste ani nie za rzadkie. Gdyż ilość dodanego płynu, na pewno nie będzie obojętna dla smaku naszego smoothies.
np. za rzadkie może okazać się mniej smaczne i wyraziste.
Dlatego warto uważać na ilość dodawanego płynu.

Po trzecie: Kolor.

Nie ulega to chyba żadnej wątpliwości, że im ładniejszy wygląd i kolor smoothies- tym bardziej mamy na niego ochotę.
Pomocną w tej kwestii okazuje się: wiedza o łączeniu kolorów. 😉
Tak jak uczono nas kiedyś w szkole, na plastyce.

Po czwarte: Pora spożywania.

Najodpowiedniejszą porą dla smoothies- szczególnie owocowych są godzinny poranne. Gdyż wtedy będą się najłatwiej trawiły.
Poleca się je np. przed pierwszym posiłkiem.
Jednak także jako drugie śniadanie lub przekąska.

zielony koktajl

Co można dodawać do smoothies oprócz warzyw, owoców oraz płynów np. w postaci wody?

Asortyment w postaci różnych dodatków jest na prawdę szeroki.
Na rynku znajdziemy wiele różnych “składników” o których możemy wzbogacić nasz koktajl.

Dodatkiem mogą być zdrowe tłuszcze w postaci takich jak: awokado, siemię lniane, pestki słonecznika czy orzechy.
Dodatki te sprawią, że lepiej będziemy mogli przyswoić witaminy zawarte w owocach lub warzywach. Szczególnie te -rozpuszczalne w tłuszczach.

Ponadto dostępne na rynku “superfoods” – czyli spirulina, nasiona chia, trawa jęczemienna, korzeń maca.
Wzbogacić nasz koktajl mogą także odżywki białkowe. Ja osobiście polecam odżywki roslinne np. białko konopne.

Do naszego smoothies możemy także dodać masło orzechowe, kakao, nasiona kakaowca lub carob.

Pozwoli to wzbogacić nasz koktajl o niezbędne witaminy i minerały oraz inne mikroelementy, które sprawią, że będzie to prawdziwa bomba witaminowa!

Skąd pojawił się u mnie pomysł na codzienne picie koktajli?

Wchodząc w świat kuchni roślinnej i wdrążając się w zdrowy styl życia, często robiłam koktajle. Jednak przyznam szczerze, że najczęściej wybierałam miksowanie owoców, w różnych kombinacjach.
Dopiero to, zakup wyciskarki, a szczególnie wyciskanie zielonych soków- uświadomiło mi jak pyszne jest połączenie owoców z warzywami!
Szczególnie owoców z zieleniną!

Codzienne picie zielonych koktajli rozpoczęło się u mnie razem z nowym rokiem- 2019, kiedy to postanowiłam, że wprowadzę to jako mój codzienny rytuał. I tak jest do dziś.

Przepis zielone smoothie z avocado

Garść szpinaku
Banan
Pół awokado
Pół cytryny
Jabłko
Woda
Dodatkowo: Spirulina, korzeń maca, odżywka białkowa

koktajl z awokado

Jak wpłynął na mnie ten zdrowy nawyk picia smoothie? Dlaczego w ogóle warto je pić? Jakie mają właściwości?- odpowiedź na te kwestie oraz więcej przepisów pojawi się w kolejnym wpisie.

Ponadto polecam wszystkim:
I. książkę z przepisami na koktajle: “Zielone koktajle. 365 przepisów”
https://www.empik.com/zielone-koktajle-365-napojow-przepisy-z-polskiego-bloga-opracowanie-zbiorowe,p1119773706,ksiazka-p
II. Cudowną “Jadłonomie” i jej przepisy, nie tylko na koktajle!:
http://www.jadlonomia.com/rodzaj_dania/napoje/

NAMASTE