Ochota na deser

Kto z nas nie ma czasami ochoty by zjeść coś słodkiego? Mmm… słowo “czasami” to bardzo delikatne określenie, bezwątpienia codziennie mamy ochotę na coś słodkiego!
Z pewnością deser jest idealnym dodatkiem do popołudniowej kawy czy herbaty.

Jednak prawda jest taka, że większość słodyczy jest nie dość, że bardzo kaloryczna to dodatkowo zawiera wiele zbędnych i szkodliwych składników.
W dobie dzisiejszych czasów wielu z nas świadomie rezygnuje ze spożywania cukru. Co jednocześnie wiąże się z rezygnacją z wielu powszechnych słodyczy i deserów.
Chociaż dobra wiadomość jest taka, że nie musimy odmawiać sobie słodkości!
Wydaje się, że najlepszą opcją będzie zastąpienie ich pysznymi a jednocześnie zdrowymi, domowymi deserami.
W dzisiejszym wpisie podzielę się jednym z wielu moich ulubionych przepisów na deser z Chia.

deser chia - projektuje teraz

Owocowy deser z Chia

Początkowo zaznaczę tylko, że taki deser można modyfikować, ze względu na własne potrzeby i zachcianki.
Płatki owsiane można zamienić na inne płatki w postaci granoli, płatków kukurydzianych, wiórków kokosowych czy ekspandowanych zbóż.
Jogurt, który użyłam, był jogurtem sojowym ale jak już się domyślasz to można użyć jakikolwiek inny- jednak ja serdecznie polecam te roślinne. Wiadomo!
Dodatkowo bogactwo możliwości łączenia smaku owoców, które może być ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnie.

deserek chia z owocami

Składniki:

Nasiona chia – 4 lub 5 łyżek
Jogurt (ja używam Alpro)* około 200g
Woda (bardzo ciepła) – do zalania nasion chia
Płatki owsiane*
Nasiona słonecznika
Syrop z agawy/miód
Sok z cytryny

Owoce:
Banan – 2 szt
Jagody – garść
Maliny – garść
Winogrono – garść

słoiczek z płatkami owsianymi i słonecznikiem
winogrona deser chia
nasiona chia z jogurtem sojowym
smoothie malinowo jagodowe

Sposób przygotowania:

Naszykuj sobie słoiczek/szklankę lub jakiekolwiek inne naczynie, w którym będziesz przygotowywać deser.

I . Nasiona chia zalewamy ciepłą wodą i odstawiamy na bok, do momentu aż napęcznieją.
II . Przygotowujemy owoce (myjemy winogrono i kroimy na połówki)
III. Blendujemy resztę owoców na smoothie (banany, maliny, jagody, trochę wody, syrop z agawy i sok z cytryny)
IV . Do namoczonych nasion chia dodajemy jogurt oraz syrop z agawy do smaku i dokładnie mieszamy
V . Wyżej wymienione składniki przekładamy do słoiczka kolejno:
łyżka płatków owsianych —> pestki słonecznika —> winogrono —> chia z jogurtem —> smoothie owocowe —> dekoracja w postaci np. pestek słonecznika/ orzechów/ nasion chia/ owoców/ wiórków kokosowych

Deser a dodatkowe kilogramy

Zauważyłam, że obecnie coraz częściej mówi się o racjonalnych dietach. Na myśli mam trwałe zmiany nawyków żywieniowych. Jest to bardziej świadome i zdrowsze podejście niż stosowanie krótkotrwałych diet.
Jednak pytanie czy w tym wszystkim jest miejsce na słodką chwilę?
Uważam, że wybór dobrych jakościowo słodyczy jest najlepszą opcją, ponieważ nie stanowiłby takiego zagrożenia dla organizmu. Trzeba znaleźć złoty środek. Od czasu do czasu zjeść coś słodkiego, ale nie traktować tego jako codziennej diety. Wszystko z umiarem. Jeszcze lepszą opcją jest eksperymentowanie we własnej kuchni oraz przygotowywanie domowych deserów w zdrowej wersji.

winogoro

Nasiona Chia

Nasiona szałwii hiszpańskiej należą do grupy najzdrowszych produktów na świecie. Są zaliczane do superfoods, czyli żywności funkcjonalnej, która wywiera pozytywne wpływ na stan zdrowia.

Zawierają więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż łosoś.
Ponadto są bogate w przeciwutleniacze, między innymi flawonoidy i kwercytynę, a także w magnez, żelazo, cynk, fosfor, wapń, witaminę B1, B2 i E.

W ciągu ostatnich kilku lat popularność chia znacznie wzrosła. Nasiona te obecnie są spożywane przez ludzi świadomych zdrowego odżywiania na całym świecie.
Nawet małe ilości nasiona chia dostarczają potężną dawkę wartości odżywczych.

Wystarczą około 2 łyżki stołowe żeby zaspokoić 1/3 zapotrzebowania na ważne minerały.
Co sprawia że jest to jedno z najlepszych źródeł wielu ważnych składników odżywczych.

Podsumowując, chia to jedne z najbogatszych w wartościowe składniki odżywcze nasion na świecie. Pełne błonnika, białka, kwasów tłuszczowych omega-3 oraz rożnych mikroelementów.

banany

Nasiona Chia i wypływające korzyści z ich spożywania

Wpływają korzystnie na stan naszego zdrowia, wspomagają procesy trawienne i pomagają utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi. Niewątpliwie regularne spożywanie nasion chia pozytywnie wpłynie na nasz organizm.

Chia a problemy trawienne

Ze względu na błonnik zawarty w chia, spożywanie tych nasion usprawnia pracę układu pokarmowego – wspomaga proces trawienia i pobudza perystaltykę jelit.

Chia a nowotwory

Badania opublikowane w Journal of Molecular Biochemistry wykazały, że chia przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka rozwoju raka piersi i szyjki macicy.

Chia a odchudzanie

Oczywiście nasiona szałwii hiszpańskiej usprawniają też pracę układu pokarmowego – wspomagają proces trawienia i przyśpieszają metabolizm. Regularne spożywanie produktu pozwala uregulować rytm wypróżnień, niweluje zaparcia i wspomaga rozwój korzystnych bakterii w jelitach.

Chia a wegetarianizm

Niewątpliwie nasiona te są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Dlatego są polecane szczególnie w diecie dla wegan i wegetarian.

Chia a układ kostny i zęby

Nasiona Chia zawierają dużą ilość wapnia, ale także fosfor. Jak wiadomo, minerały te odpowiadają za mocne kości i zęby oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia osteoporozy w późniejszym wieku.

Chia na lepszą pamięć i depresję

Jak wyżej wspominałam, nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż uchodzące za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki.
Kwasy omega-3 wspomagają pracę mózgu, w związku z czym ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację. Dlatego są polecane szczególnie uczniom, studentom i innym osobom wykonującym pracę umysłową. Ponadto wspomagają układ nerwowy- uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji.

Kończąc…

Z pewnością chia stały się bardzo powszechnymi nasionami.
Są ogólnodostępne w większości marketów i sklepów ze zdrową żywnością.

Osobiście używam ich często, jednak najczęściej właśnie do deserów lub owsianki.

Uwielbiam przygotowywać zdrowe i pożywne desery!
Zachęcam Cię do wypróbowania nasion chia we własnej kuchni.

NA ZDROWIE!